Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza to najbardziej popularna i uniwersalna specjalność na pedagogice. Student nabywa wiedzę stanowiącą podstawę rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej, niezbędną do podjęcia działań opiekuńczo-wychowawczych zarówno w pracy z dziećmi, młodzieżą, jak i ludźmi starszymi, a także podstawowych działań z zakresu pomocy społecznej. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, popartą aktywnością praktyczną zdobytą w toku praktyk, zna podstawowe metody i techniki pracy opiekuńczo-wychowawczej, zasady prowadzenia diagnozy pedagogicznej. Ponadto zdobywa specjalistyczną wiedzę z zakresu kierunków pracy socjalnej i organizacji pomocy społecznej.
Po zakończeniu toku kształcenia Student wyposażony jest w wiedzę psychologiczną niezbędną w pracy pedagoga opiekuńczego, nabywa kompetencje i umiejętności pozwalające mu na planowanie pracy z dzieckiem i rodziną, planowania oddziaływań wychowawczo-opiekuńczych wobec dziecka i rodziny, budowania programów terapeutycznych, pomocowych. Potrafi dokonywać analizy i oceny sytuacji i zjawisk stanowiących przyczynę trudności w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, posiada wiedzę niezbędną do planowania i realizowania form wsparcia wobec jednostek, grup (w tym grup ryzyka).
Studia przygotowują do podjęcia profesjonalnej pracy z podopiecznym wykraczającej poza kanon instytucjonalnej pomocy, a więc bezpośrednio w najbliższym mu środowisku, przybliżając tym samym zawód pedagoga ulicy (streetworking).
Student nabywa umiejętność sporządzania diagnozy pedagogicznej, planowania oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i korekcyjnych, które upoważniają go do podjęcia pracy w charakterze pedagoga-wychowawcy.
Ciekawe przedmioty to m.in:
- Elementy socjoterapii
- Diagnostyka pedagogiczna
- Narzędzia diagnostyczne w pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Edukacja przez dramę
- Arteterapia
- Praca z dzieckiem w rodzinnie problemowej
- Psychologia kliniczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Pedagogika ulicy z elementami streetworkingu
- Podstawy pracy pedagoga szkolnego
- Teorie i metody pracy socjalnej
- Warsztat pracy kuratora
Partnerem specjalności jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Centrum Opieki Socjalnej w Zduńskiej Woli.
Ciekawe metody nauczania:
Metoda projektu podmiotowego - stawianie pytań i poszukiwanie ich rozwiązań
Case stady - analiza indywidualnego przypadku, próba diagnozy i zaplanowanie projektu terapeutycznego, konstruowanie narzędzi diagnostycznych.
Praca w środowisku - w ramach pedagogik ulicy praca z grupą.
Miejsce praktyk:
Placówki oświatowe w całej Polsce.
Perspektywy zatrudnienia
- w szkole w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej
- w domach i ośrodkach pomocy społecznej,
- w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- w domach dziecka,
- w pogotowiu opiekuńczym,
- w świetlicach środowiskowych i terapeutycznych,
- w ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- w hospicjach,
- w fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz pomocy potrzebującym,
- w schroniskach, domach opieki i hostelach,
- w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem, terapią, opieką i wsparciem,
- jako kurator sądowy (zawodowy, społeczny)
- w powiatowych centrach pomocy rodzinie,
- w domach pomocy społecznej,
- w domach dziennego pobytu,
- w ośrodkach interwencji kryzysowej,
- w domach samopomocy,
- w ośrodkach adopcyjnych,
- w regionalnych ośrodkach polityki społecznej,
- w noclegowniach,
- i wszędzie tam, gdzie może wykazać się swoimi kompetencjami jako pedagog opiekuńczo-wychowawczy.
Absolwenci są przygotowani do stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych, prowadzenia działań terapeutycznych (kompensacyjnych) oraz działań profilaktycznych w zakresie opieki i wychowania. &Absolwenci zdobędą kwalifikacje do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców, poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli.