Powstanie, misja koła
Koło Naukowe Studentów Pedagogiki AHE powstało na wniosek w roku akademickim 2002/2003 na wniosek Dziekana Kierunku Pedagogika – dr Elżbiety Woźnickiej.
Ideą przewodnią Koła Naukowego Studentów Pedagogiki AHE jest integrowanie środowiska studenckiego poprzez rozwijanie ikształtowanie życia naukowego, poszerzanie teoretycznej wiedzy pedagogicznej, kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy pedagogicznej, a także rozwijanie umiejętności interpersonalnych studentów. Uczestnikami Koła mogą być wszyscy studenci pedagogiki zainteresowani własnym rozwojem oraz projektowaniem i realizacją przedsięwzięć pedagogicznych. Przynależność do koła stwarza jego członkom możliwość rozwoju, realizacji swoich zainteresowań i pasji naukowych, pogłębiania wiedzy z zakresu pedagogiki oraz daje szansę na nawiązanie kontaktów z innymi środowiskami akademickimi.
Cele i zadania koła
Koło Naukowe Młodych Pedagogów poprzez swoją działalność realizuje następujące cele:
- poszerzanie zainteresowań pedagogicznych studentów,
- propagowanie wiedzy o wychowaniu, potrzebach i właściwościach rozwojowych małego dziecka oraz młodzieży,
- poszerzanie wiedzy o metodach i technikach pracy z dziećmi i młodzieżą,
- podejmowanie empirycznych badań naukowych w zakresie pedagogiki,
- wdrażanie do realizacji zamierzeń edukacyjnych,
- integrowanie środowiska studenckiego ze środowiskiem naukowym oraz środowiskiem praktyków nauczania i wychowania (m.in. poprzez organizację seminariów i sesji naukowych),
- współpraca z lokalnymi instytucjami wychowawczymi i oświatowymi,
- umożliwienie Studentom zdobywania doświadczeń zawodowych i podnoszenia kwalifikacji związanych z przyszłą pracą zawodową,
- podejmowanie współpracy i stwarzanie możliwości do wymiany doświadczeń ze środowiskami akademickimi,
- kształtowanie kompetencji psychopedagogicznych studentów,
- rozwój kreatywności studentów,
- rozwijanie wrażliwości pedagogicznej,
- propagowanie kultury pedagogicznej i zasad z niej wynikających oraz szerzenie atmosfery koleżeńskiej wśród członków koła,
- stwarzanie możliwości i kształtowanie umiejętności do podejmowania działalności publikacyjnej.
Charakterystyka działalności
Koło Naukowe Młodych Pedagogów podejmuje działalność naukowo-badawczą oraz kulturalno-społeczną. Podstawową formą działalności Koła są projekty pedagogiczne, ich planowanie, przygotowanie i wykonanie a także wykłady, referaty, warsztaty, konwersatoria.
Koło realizuje swoje cele poprzez:
- inicjowanie i organizowanie działań naukowych i samokształceniowych, a w szczególności spotkań naukowych, wykładów, dyskusji, warsztatów ipraktyk o charakterze pedagogicznym,
- nawiązywanie kontaktów naukowych z innymi środowiskami akademickimi,
- uczestnictwo w seminariach i konferencjach naukowych,
- organizację i prowadzenie zajęć o charakterze psychoedukacyjnym,
- organizowanie spotkań z pedagogami mogącymi, swą wiedzą i doświadczeniem zawodowym, przybliżyć interesujące uczestników Koła zagadnienia,
- współpracę z organizacjami studenckimi,
- organizowanie innych przedsięwzięć związanych z działalnością koła.
Spotkania uczestników Koła Naukowego odbywają się w zależności od potrzeb, co związane jest z intensywnością działań w związku z realizowanymi projektami. Terminy spotkań ustalane są z uczestnikami Koła.
Uczestnicy mają prawo urozmaicać cele i zadania Koła, biorąc czynny udział w projektowaniu irealizowaniu jego programu.
Opiekun Koła Naukowego: dr Kamila Witerska; współpraca: mgr Joanna Surlejewska-Cieślik, dr Daria Modrzejewska
Sprawozdanie z działalności koła – zrealizowane projekty
- Rok akademicki 2018/2019 (PDF)
- Rok akademicki 2017/2018 (PDF)
- Rok akademicki 2016/2017 (PDF)
- Rok akademicki 2015/2016 (PDF)
- Rok akademicki 2014/2015 (PDF)
- Rok akademicki 2013/2014 (PDF)
Rok akademicki 2012/2013
- Udział bierny w Festiwalu Mediów w Łodzi „Człowiek w zagrożeniu” (21-24. 11.2012)
Festiwal Mediów w Łodzi „Człowiek w zagrożeniu” jest konkursem twórczości dokumentalnej w zakresie szeroko rozumianego zagrożenia człowieka i jego środowiska.
- Realizacja przedstawienia teatralnego ramach projektu Act your Job
4.05.2013 odbyło się w AHE przedstawienie „MARTA – NIE PRZEGAP TEGO” realizowane w ramach projektu międzynarodowego Act Your Job (program „Uczenie się przez całe życie” – Leonardo da Vinci).
W spektaklu udział wzięli studenci Wydziału Humanistycznego AHE.
Cele projektu to wspieranie młodych ludzi w wyborze ścieżki kariery ikształcenia oraz przeciwdziałanie bierności społecznej młodzieży i zagrożeniu mającemu swoją nazwę NEETs (ang. Not in Education, Employment or Training). Dotyczy ono nastolatków imłodych dorosłych w wieku 15-24 lata, którzy nie uczą się, nie pracują, nie uczestniczą w żadnych szkoleniach, kursach, nie realizują się w żadnej działalności wolontariackiej, czyli robią „nic”.
„Marta – nie przegap tego” to interaktywne przedstawienie w konwencji Teatru Forum realizowane w ramach projektu międzynarodowego Act Your Job.
Marta ma 20 lat. Urodziła się 08.03 - zodiakalne ryby. Interesuje się fotografią, prowadzi swój anonimowy fotoblog. Lubi pizzę i fast foody, ale ciągle jest na diecie. Lubi rysować, nie lubi nudy i monotonii. Marta nie wierzy w siebie…
Celem przedstawienia, jest zaangażowanie publiczności w próbę zmiany sytuacji głównej bohaterki, a tym samym uświadomienie sobie możliwości ikierunku rozwoju własnych zdolności i zainteresowań. Spektakl wpisuje się zatem w szkolny program profilaktyki, uczy krytycznego i kreatywnego myślenia i argumentowania, służy aktywizacji społecznej i zawodowej młodzieży.
Przedstawienie mówi – nie przegap tego, podejmij działanie i rób to zgodnie zwłasnymi potrzebami i zainteresowaniami.
Projekt Act Your Job
Leonardo da Vinci
Program “Uczenie się przez całe życie”
Numer Projektu: 2012-1-ES1-LEO04-51966 5
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Rok akademicki 2011/2012
Udział w grze miejskiej AWARIA SYSTEMU W MIEJSKIM PUNKCIE KULTURY PREXER (12.11.2011)
Awaria systemu - gra miejska System nie działa tak jak powinien. Pojawiła się awaria. Mamy rok 1989 - miasto przeniosło się do niego za pomocą maszyny czasu. Aby wrócić do roku 2011 mieszkańcy muszą odnaleźć kody do maszyny. Ale jak to zrobić w 1989 roku, który, bądź co bądź, różni się od naszych czasów? Dołącz do nas i pomóż nam rozwiązać problem!
W grze wzięło udział prawie pół tysiąca osób. Zadaniem uczestników, podzielonych na 69 patroli, było wykonywanie zadań w ponad 20 punktach rozsianych po całej Łodzi. Jednym z punktów była fikcyjna restauracja, w której studenci AHE grali role obcokrajowców, a zadaniem dzieci i młodzieży było porozumienie się z nimi po angielsku (lub w inny sposób) i odnalezienie danej osoby.
Gra miejska "Awaria systemu" odbyła się w ramach Tygodnia Patriotycznego, organizowanego z okazji Święta Niepodległości przez Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej we współpracy z innymi środowiskami.
Łódzki Dom Kultury Projekcja filmu Human Traffic opowiadającego o angielskiej subkulturze klubowej. (01.12. 2011, godz.12.00)
Analiza filmu pod kątem wykorzystania w programach profilaktycznych skierowanych do młodzieży.
Prowadzenie: dr Kamila Witerska, dr Daria Modrzejewska
Rok akademicki 2010/2011
„PROJEKTOR – wolontariat studencki” – spotkanie z koordynatorem programu "PROJEKTOR – wolontariat studencki" na województwo łódzkie. (1 grudnia 2010)
Uczestnicy programu mają za zadanie przeprowadzić cykl zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z małych miejscowości i wsi na terenie województwa łódzkiego. Tematy zajęć mogą być dowolne, związane ze studiowanym przedmiotem lub własnymi zainteresowaniami. Projekty realizowane są w grupach od 2 do 5 osób. Studenci nie ponoszą żadnych kosztów związanych z realizacją autorskich projektów. Organizatorzy zapewniają pomoc w poszukiwaniu szkół, w których będą realizowane zajęcia oraz ich organizacji.
„PROJEKTOR – wolontariat studencki" jest programem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez Fundację Rozwoju Wolontariatu. Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi jest partnerem projektu.
Fundacja Rozwoju Wolontariatu i program "PROJEKTOR – wolontariat studencki" mają na celu dotarcie do dzieci i młodzieży z małych miejscowości z aktywnością i wiedzą studentów. Zadaniem studentów biorących udział w projekcie jest przekazywanie uczniom pozytywnych wzorców osobowych i zachęcanie ich swoją postawą do dalszego rozwoju; pokazywanie nowych horyzontów oraz wspólne odnajdywanie zainteresowań.
W ramach spotkań koła naukowego (grudzień 2010 – luty 2011) przygotowano scenariusze zajęć psychoedukacyjnych do programu "PROJEKTOR – wolontariat studencki".
AKADEMIA MŁODYCH O AHE – Udział Studentów należących do Koła Naukowego w nagraniu programu Akademia Młodych wyemitowanego 15 listopada w Radiu Łódź i poświęconego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi oraz studiowaniu na uczelniach niepublicznych.
W programie udział wzięły studentki AHE: Agnieszka Cygan oraz Agata Adamczyk, a także pełnomocnik rektora ds. studenckich Mateusz Szczeciński.
Udział w XI edycji FESTIWALU NAUKI, TECHNIKI I SZTUKI. (11 – 19 kwietnia 2011)
Realizacja warsztatu twórczości: „Rozwijaj swój twórczy potencjał, przełamuj swoje bariery”.
Dlaczego niektórzy są mniej, a inni bardziej twórczy? Dlaczego ja nigdy nie mam dobrych pomysłów, a ja, chociaż mam mnóstwo pomysłów, nigdy ich nie ujawniam, ponieważ nie wydają mi się one wystarczająco dobre?
Celem warsztatu twórczości Rozwijaj swój twórczy potencjał, przełamuj swoje bariery jest „wykrycie” u każdego uczestnika jego twórczych predyspozycji, a także wskazanie barier tkwiących w uczniach, które nie pozwalają im na bycie twórczym.
Udział uczestników Koła Naukowego Pedagogiki w organizacji II edycji OGÓLNOPOLSKIEJ KAMPANII SPOŁECZNEJ „Uczeń też człowiek. Twórczy indywidualista”.
Rok akademicki 2009/2010
„IN VARIETATE CONCORDIA” – spotkanie z prof. nadzw. dr hab. ALFREDEM JANOWSKIM poświęcone współpracy międzynarodowej w dziedzinie oświaty i wychowania (19 października 2009)
Plan spotkania:
- Podstawy współpracy wdziedzinie oświaty i wychowania
- Dokumenty regulujące politykę oświatową Unii Europejskiej
- Struktury organizacyjne pedagogiki porównawczej a europejska polityka oświatowa
- Międzynarodowa działalność na rzecz rozwoju oświaty oraz integracji europejskiej wybranych polskich organizacji
- Analiza wybranych programów i projektów edukacyjnych
„GALERIANKI”: WYZWANIA WOBEC WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI. Udział w projekcji filmu „Galerianki” (reżyseria Katarzyna Rosłaniec). Po projekcji studenci wzięli udział w dyskusji dotyczącej problemów poruszonych w filmie. W odniesieniu do problematyki filmu podjęto zagadnienie współczesnych wyzwań pedagogicznych. (Łódzki Dom Kultury, 25 listopada 2009)
POTRZEBY UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH jako jedno ze współczesnych wyzwań pedagogicznych – przegląd badań, publikacji, dyskusja. Analiza możliwości zwiększania dostępności uczelni wyższych dla osób niepełnosprawnych. (28 stycznia 2010)
WYZWANIA WOBEC WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI – kontynuacja cyklu spotkań poświęconych przeglądowi badań i analizie wybranych problemów pedagogicznych Wykład i dyskusję poprowadzili: prof. nadzw. dr hab. Olga Czerniawska (15 marca 2010) oraz prof. nadzw. dr hab. Alfred Janowski (10 maja 2010)
Rok akademicki 2008/2009
Dyskusja na temat zagrożeń współczesnej pedagogiki na bazie udziału w XVIII Festiwalu Mediów w Łodzi „Człowiek w Zagrożeniu” (www.festiwalmediow.art.pl/program.html) (12 listopada 2008)
Analiza potrzeb dziecka na podstawie rysunku – przegląd literatury, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzia do opracowanego przez Uczestników Koła w roku akademickim 2003/2004. (24 lutego 2009)
Kreatywność drogą do sukcesu – analiza możliwość rozwijania kreatywności w szkole, przegląd badań. Praca nad scenariuszem warsztatów rozwijających kreatywność. (31 marca 2009)
Organizacja III Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji STUDENT XXI WIEKU Myśli kreatywnie (28 kwietnia 2009)
W ramach konferencji Uczestnicy Koła zrealizowali warsztat kreatywności.
W konferencji wzięli udział studenci z całej Polski, reprezentujący różne uczelnie oraz kierunki studiów. Konferencja miała więc charakter ogólnopolski oraz interdyscyplinarny.
Rok akademicki 2007/2008
„Rola bajki w kształtowaniu wyobraźni dziecka” – w ramach projektu uczestnicy Koła wzięli udział w tematycznych warsztatach oraz konwersatoriach. (październik – grudzień 2007)
Efektem pracy studentów był projekt warsztatów skierowanych do dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Opracowanie i realizacja warsztatu „Rozwijanie zdolności twórczych” w ramach VIII FESTIWALU NAUKI, TECHNIKI I SZTUKI (www.festiwal.lodz.pl). (kwiecień 2008)
Rok akademicki 2006/2007
Opracowanie i realizacja warsztatu „Rozwijanie zdolności twórczych” w ramach VII FESTIWALU NAUKI, TECHNIKI I SZTUKI (www.festiwal.lodz.pl). (kwiecień 2007)
Podczas 7 edycji Festiwali udział w warsztatach prowadzonych przez uczestników Koła Naukowego wzięło ponad 100 licealistów.
Organizacja II Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji STUDENT XXI WIEKU – wolontariusz, społecznik, polityk (program konferencji – załącznik nr 3) (25 maja 2007)
W konferencji wzięli udział studenci z całej Polski, reprezentujący różne uczelnie oraz kierunki studiów. Konferencja miała więc charakter ogólnopolski oraz interdyscyplinarny.
Rok akademicki 2005/2006
„Rola wolontariatu w procesie kształcenia pedagogicznego” – w ramach projektu Uczestnicy Koła przeprowadzili ankietę wśród studentów Pedagogiki badającą aktywność woluntarystyczną oraz stosunek do pracy charytatywnej.
Celem projektu było rozwijanie aktywności oraz inspirowanie studentów do podjęcia pracy wolontariusza.
W ramach projektu studenci uczestniczyli w spotkaniu „Zostań wolontariuszem” z przedstawicielami Regionalnego Centrum Wolontariatu w Łodzi. W efekcie część studentów nawiązało stałą współpracę z Centrum.
Uczestnictwo w organizacji STUDENCKICH TARGÓW PRACY. (WSHE, 10 marca 2006)
W ramach Targów Pracy Koło Naukowe zorganizowało PREZENTACJE INICJATYW STUDENKCKICH, podczas których najlepsi studenci V roku Pedagogiki WSHE zaprezentowali swoje osiągnięcia. Autoprezentacje odbyły się w obecności zaproszonych gości reprezentujących łódzkie placówki oświatowe i wychowawcze.
Opracowanie i realizacja warsztatu „Rozwijanie zdolności twórczych” wramach VI FESTIWALU NAUKI, TECHNIKI I SZTUKI (www.festiwal.lodz.pl). (25 kwietnia 2006)
Rok akademicki 2004/2005
TYPOLOGIA WSPÓŁCZESNEGO STUDENTA – projekt badawczy mający na celu poznanie postaw studentów pedagogiki oraz opracowanie typologii współczesnego studenta. W ramach projektu uczestnicy Koła przeprowadzili serię wywiadów ze studentami pedagogiki. (październik 2004 – maj 2005)
Organizacja GWIAZDKI dla Dzieci z Łódzkich Domów Dziecka (prowadzenie gier i zabaw dla dzieci podczas imprezy gwiazdkowej). (21 grudnia 2004)
Organizacja I Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji STUDENT XXI WIEKU – CYNIK, OPTYMISTA CZY ZAGUBIONY CZŁOWIEK (program konferencji – załącznik nr 2). (10 czerwca 2005)
Konferencja miała charakter ogólnopolski oraz interdyscyplinarny.
W ramach Konferencji uczestnicy Koła zaprezentowali REFERAT oraz SESJĘ PLAKATOWĄ „Typologia współczesnego studenta” – efekty zrealizowanego projektu badawczego.
Organizacja Konferencji Naukowej poświęconej ALEKSANDROWI KAMIŃSKIEMU (6 maja 2005)
Udział w konferencji wzięli W ramach Konferencji uczestnicy Koła zaprezentowali REFERAT „Życie i twórczość Aleksandra Kamińskiego”.
Organizacja WYSTAWY poświęconej życiu, twórczości i wychowawczej działalności Profesora Aleksandra Kamińskiego. Wystawa stanowiła zwieńczenie Konferencji Naukowej poświęconej Aleksandrowi Kamińskiemu. (maj – czerwiec 2005)
Rok akademicki 2002/2003
PRAWA DZIECKA – projekt mający na celu poznanie prawnych aspektów ochrony praw dziecka w Polsce. W ramach projektu analizie studentów zostały poddane akty prawne stanowiące o prawach dziecka: Deklaracja Praw Dziecka oraz Konwencja o Prawach Dziecka. Efektem pracy studentów była adresowana do dzieci broszurka prezentująca prawa dziecka. (październik 2002 – czerwiec 2003)
W ramach projektu studenci uczestniczyli w cyklu konwersatoriów poświęconych następującym tematom:
- Historia i tradycja poszanowania podmiotowości dziecka oraz pracy na rzecz dzieci w Polsce i na świecie.
- Regulacje prawne sprawowania opieki nad dzieckiem w Polsce.
- Działalność wybranych instytucji i organizacji podejmujących zadania na rzecz ochrony praw dziecka.
- „Jak reagować?” – zasady udzielania pomocy w sytuacjach łamania praw dziecka.
Udział w organizacji GWIAZDKI dla dzieci pracowników WSHE (wsparcie merytoryczne, prowadzenie gier i zabaw dla dzieci podczas imprezy gwiazdkowej). (19 grudnia 2002)
Organizacja SEMINARIUM KORCZAKOWSKIEGO „Korczak – inspiracje dla współczesnej teorii ipraktyki wychowawczej” (16 maja 2003)
W ramach seminarium zrealizowano:
- sesję plenarną, której honorowym przewodniczącym była Profesor Jadwiga Bińczycka,
- dyskusję panelową z udziałem studentów WSHE oraz zaproszonych gości,
- sesję plakatową poświęconą życiu, twórczości i pedagogicznej działalności Janusza Korczaka (przygotowana przez studentów – uczestników Koła)
- warsztat dramowy na temat koncepcji Janusza Korczaka (przygotowane i prowadzone przez uczestników Koła),
- projekcję filmu „Korczak” w reż. A. Wajdy (we współpracy z Łódzkim Domem Kultury).
Zwieńczeniem Seminarium był wykład wygłoszony przez Prof. Jadwigę Bińczycką: „Myśl Janusza Korczaka – implikacje dla współczesnej pedagogiki”.
Koło psychologiczne studentów pedagogiki
Powstanie, misja koła
Koło Psychologiczne powstało w roku akademickim 2006/2007 na wniosek Dziekana Kierunku Pedagogika – dr Elżbiety Woźnickiej. Działalność koła skierowana jest do studentów Pedagogiki AHE chcących poszerzyć wiedzę i doskonalić umiejętności psychologiczne.
Cele i zadania koła
Celem działalności Koła Psychologicznego jest zatem:
- integrowanie środowiska studenckiego poprzez rozwijanie ikształtowanie życia naukowego,
- pobudzenie zainteresowań psychologicznych studentów pedagogiki,
- rozwijanie wiedzy z zakresu psychologii stosowanej,
- poszerzanie wiedzy na temat samego siebie oraz relacji z innymi,
- kształtowanie praktycznych umiejętności organizacyjnych i interpersonalnych studentów (w tym przede wszystkim umiejętności pomagania innym, zdolności trafnego rozumienia zachowań własnych i cudzych),
- zdobycie doświadczeń w tworzeniu i realizacji projektów psychoedukacyjnych,
- podjęcie współpracy i stworzenie możliwości do wymiany doświadczeń ze środowiskami akademickimi.
Charakterystyka działalności
Koło realizuje swoje cele poprzez:
- inicjowanie i organizowanie działań naukowych i samokształceniowych, a w szczególności spotkań naukowych, wykładów, dyskusji, warsztatów o tematyce psychologicznej,
- uczestnictwo w seminariach i konferencjach naukowych,
- organizację i prowadzenie zajęć o charakterze psychoedukacyjnym,
- organizowanie spotkań z psychologami i pedagogami mogącymi, swą wiedzą i doświadczeniem zawodowym, przybliżyć interesujące uczestników Koła zagadnienia (m.in. rekomendowani trenerzy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych),
- organizowanie innych przedsięwzięć związanych z działalnością koła.
Spotkania Koła Psychologicznego w latach 2006/2007 – 2009/2010 odbywały się w systemie cotygodniowym. W roku akademickim 2010/2011, ze względu na zainteresowanie kołem głównie przez studentów zaocznych, spotkania Koła Psychologicznego odbywają się raz w miesiącu i w zależności od tematu obejmują od dwóch do trzech jednostek lekcyjnych
Realizowane cele oraz program działalności Koła podlega modyfikacjom uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczestników.
Opiekunowie Koła Psychologicznego:
- w latach 2006/2007 – 2010: dr Magdalena Zadworna-Cieślak, dr Paweł Majchrzak
- od semestru letniego roku akademickiego 2010/2011: dr Lidia Janiszewska, dr Agnieszka Gutowska-Wyka
Sprawozdanie z działalności koła – zrealizowane projekty
Rok akademicki 2006/2007
Etyka psychologa – realizacja cyklu zajęć (wykłady, warsztatów, konwersatoriów, spotkań z psychologami – praktykami) w ramach których podjęto dyskusję nad etycznymi aspektami pracy psychologicznej.
Eksperyment psychologiczny – analiza wybranych eksperymentów psychologicznych.
„Cicha furia” (reż. Ken Musen) – projekcja filmu połączona z dyskusją nad etycznymi aspektami eksperymentu (Łódzki Dom Kultury).
Granice ingerencji – etyczne aspekty pracy z rodziną problemową.
Rok akademicki 2007/2008
Czy rządzą nami emocje? – cykl warsztatów mających na celu kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
Motywacja: jak motywować uczniów i samych siebie do pracy? – zajęcia (wykład, warsztaty) mające na celu poznanie sposobów zarządzania motywacją.
Rok akademicki 2008/2009
Skuteczna pomoc psychologiczna – cykl zajęć poświęconych umiejętnościom interpersonalnym, metodom i technikom pracy z indywidualnym pacjentem/klientem. (rok akademicki 2008/2009)
Zawód Trener – spotkanie poświęcone predyspozycjom, umiejętnościom, obszarom działania związanym z psychoedukacją, szkoleniami, treningami. (grudzień 2008)
Stres – istota zjawiska, przyczyny objawy, zapobieganie, radzenie sobie ze stresem – warsztaty wprowadzające studentów w problematykę związaną ze stresem. W ramach spotkań opracowano program zajęć psychoedukacyjnych „Stres” skierowanych do uczniów klas maturalnych oraz uczniów III klas szkół gimnazjalnych. Przed rozpoczęciem realizacji zajęć w terenie z potencjalną grupą odbiorców, omawiano ewentualne trudności wynikające z pracy z grupą oraz podejmowano próby przeprowadzenia poszczególnych ćwiczeń zawartych w scenariuszu. Efektem tej pracy było zrealizowanie warsztatów radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym. (styczeń 2009)
Projekt zajęć psychoedukacyjnych „Stres” – cykl 3 spotkań poświęconych stworzeniu, zrealizowaniu w praktyce i poddaniu superwizji przeprowadzonego przedsięwzięcia psychoedukacyjnego w klasach maturalnych łódzkich szkół średnich oraz w III klasach Gimnazjum. (luty – maj 2009)
W ramach pozauczelnianych działań koła psychologicznego podjęto współpracę z placówkami oświatowymi w Łodzi:
- 12 Liceum Profilowane
- 17 Liceum Profilowane
- 12 Technikum
- 17 Technikum
- XLIX Liceum Ogólnokształcące
- 37 Gimnazjum
- 42 Gimnazjum
Zajęcia prowadzone w klasach maturalnych i III klasach gimnazjum podlegały ewaluacji opartej na informacjach zwrotnych pochodzących od uczestników. Jej wyniki były zadawalające – uczestnicy pozytywnie wyrażali się na temat zajęć, podkreślając ich znaczenie w kontekście zbliżających się egzaminów gimnazjalnych i maturalnych. Obok aktywizujących grupę metod warsztatowych prowadzący zajęcia studenci, wzbogacali je poprzez zastosowanie prezentacji multimedialnych. Zajęcia zostały omówione i podsumowane na spotkaniu koła.
Trening interpersonalny jako forma poznania siebie – warsztat dla Uczestników Koła Psychologicznego. (marzec 2009)
Profilaktyka uzależnień, nowoczesne uzależnienia: fakty i mity – cykl zajęć dla Uczestników Koła Psychologicznego. (kwiecień 2009)
Budowanie własnej rzeczywistości – zajęcia poświęcone wpływowi procesów kognitywnych na sferę behawioralną jednostki w interakcji z otaczającą rzeczywistością. (maj 2009)
Programowanie neurolingwistyczne: NLP – zajęcia współprowadzone przez uczestników Koła Psychologicznego. (czerwiec 2009)
Pozytywne myślenie – przebrzmiały slogan, czy skuteczny sposób radzenia sobie. (czerwiec 2009)
Rok akademicki 2009/2010
Zastosowania współczesnej psychologii – zajęcia poświęcone praktycznemu wykorzystaniu wiedzy psychologicznej w różnych dziedzinach życia. (październik 2009)
Trener, edukator, animator – zajęcia poświęcone predyspozycjom, umiejętnościom, obszarom działania związanym z psychoedukacją, szkoleniami, treningami. (listopad 2009)
Od mikroedukacji do procesu grupowego – warsztat psychologiczny – spotkanie poświęcone zasadom prowadzenia warsztatu psychologicznego. (grudzień 2009)
Stres – aspekty praktyczne – techniki radzenia sobie ze stresem ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania ich przez dzieci i młodzież. (styczeń 2010)
Projekt zajęć psychoedukacyjnych „Rdzenie sobie ze stresem egzaminacyjnym” – cykl 3 spotkań poświęconych stworzeniu, zrealizowaniu w praktyce i poddaniu superwizji przeprowadzonego przedsięwzięcia psychoedukacyjnego w klasach maturalnych łódzkich szkół średnich. (luty, marzec 2010)
- „Stres” – zajęcia terenowe – cykl spotkań psychoedukacyjnych w łódzkich L.O. i gimnazjach pod okiem opiekuna i pedagoga szkolnego. (marzec – maj 2010)
Ryzyko uzależnienia od Internetu – fakty i mity. Spotkanie poświęcone Siecioholizmowi. (maj 2010)
Cyberprzemoc – źródła, przejawy, profilaktyka, pomoc. (czerwiec 2010)
Rok akademicki 2010/2011
„Stres a życie” – cykl zajęć poświęconych problemom związanym ze stresem (październik – grudzień 2010/2011):
- Stres zawodowy, stres egzaminacyjny – analiza różnych wydarzeń życiowych, które mogą być odbierane jako źródło stresu.
- Stres z zdrowie – konsekwencje, pomiar.
- Radzenie sobie ze stresem – pomiar, poznanie wybranych technik radzenia sobie ze stresem/ m.in. trening autogenny Schultza.
- Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem: poczucie własnej wartości i skuteczności, optymizm życiowy – pomiar, warsztaty psychologiczne mające na celu podniesienie poziomu wymienionych zasobów osobistych.
„Uległość – asertywność – agresja” – warsztaty psychologiczne mające na celu rozwijanie i doskonalenie umiejętności zachowań asertywnych (styczeń 2011)
Jednostka a grupa – kształtowanie umiejętności społecznych.
Inteligencja emocjonalna – pomiar i kształtowanie umiejętności posługiwania się emocjami.
Profilaktyka wybranych kupoholizmia chowań ryzykownychugiwania się emocjamiwłasnej wartości i skuteczności, optymizm życiowy - pomiar,zachowań ryzykownych – część 1 – zaburzenia odżywiania/ – przyczyny, objawy, profilaktyka, pomoc.
Profilaktyka wybranych zachowań ryzykownych – część 2 – nadużywanie Internetu/ – przyczyny, objawy, profilaktyka, pomoc.
Profilaktyka wybranych zachowań ryzykownych – część 3 – zakupoholizm/ – przyczyny, objawy, profilaktyka, pomoc
Rok akademicki 2012/2013
- Spotkanie organizacyjne mające na celu wzajemne poznanie uczestników i prowadzących, określenie obszarów zainteresowań w psychologii.
- Precyzowanie obszarów zainteresowań uczestników, analiza literatury, formułowanie pytań badawczych, kierowanie procesem badawczym przez prowadzących Koło Psychologiczne.
Umiejętności interpersonalne
- Komunikacja interpersonalna (bariery)
- Efektywna komunikacja
- Funkcjonowanie w grupie
- Stymulowanie uczestników do samodzielnej pracy badawczej pod opieką prowadzących Koło Psychologiczne.
- Kierowanie procesem badawczym, wspieranie i opieka merytoryczna
Umożliwienie uczestnikom wzięcia udziału w:
- Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki
- Targach Edukacyjnych
- Spotkanie podsumowujące działania Koła Psychologicznego w roku akademickim 2012/2013 i planowanie działań na rok 2013/2014