Problematyka kierunku
Unikatowy charakter studiów pozwoli Ci rozwinąć własne kompetencje, twórczą postawę oraz zdolność twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Przygotujemy Cię do projektowania i realizacji zajęć edukacyjnych opartych na dydaktyce kreatywności.
Odbiorcy
Na studia zapraszamy pedagogów, szkoleniowców, nauczycieli, trenerów, którzy chcą poszerzać swoje twórcze umiejętności. Studia będą dla Ciebie dobrym wyborem, jeśli poszukujesz sposobów wspierania zdolności twórczych uczniów czy uczestników zajęć edukacyjnych.
Szczegóły programu
Program studiów podyplomowych kreatywny nauczyciel – podstawy twórczej edukacji podzielony jest na 3 moduły. W każdym z nich znajdziesz przedmioty specjalnościowe.
MODUŁ 1. ROZWÓJ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH I INTERPERSONALNYCH – 80 godzin
Moduł ten pozwala rozwijać kluczowe umiejętności umożliwiające prowadzenie aktywnej i skutecznej pracy z grupą. Moduł rozpoczyna się warsztatem integracji i komunikacji, podczas którego poznajesz grupę słuchaczy i doskonalisz swoje umiejętności związane z komunikowaniem się. Kolejny element stanowi trening interpersonalny – jest to głębokie doświadczenie, dzięki któremu uczysz się rozumieć własne zachowania oraz zachowania innych ludzi. Uczysz się i trenujesz umiejętność wyrażania myśli i uczuć oraz doskonalisz zdolność konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Po 60 godzinach warsztatu i treningu zdobędziesz kluczowe umiejętności i kompetencje związane z Twoim rozwojem osobistym. Weźmiesz udział w warsztacie, na którym udoskonalisz swoje kompetencje w zakresie wspierania interpersonalnych umiejętności uczniów.
Przedmioty realizowane w module 1:
- warsztat integracji i komunikacji,
- trening interpersonalny,
- warsztat rozwijania umiejętności społecznych i interpersonalnych ucznia.
MODUŁ 2. ROZWÓJ KOMPETENCJI KREATYWNYCH NAUCZYCIELA – 65 godzin
Udział w zajęciach modułu 2 pozwoli Ci zapoznać się z podstawową wiedzą na temat kreatywności oraz jej uwarunkowań podmiotowych i społecznych. Poznasz źródła i mechanizmy podmiotowej postawy w sytuacjach codziennego działania i rozwiązywania problemów. Na zajęciach treningowych rozwiniesz własną postawę twórczą oraz zdolność twórczego myślenia. W praktyczny sposób zapoznasz się także z czynnikami warunkującymi twórcze zachowania dzieci i młodzieży.
Przedmioty realizowane w module 2:
- postawy kreatywności,
- logika kreatywności,
- kreatywny rozwój podmiotu,
- trening kreatywności,
- ekspresja i kreatywność dzieci i młodzieży.
MODUŁ 3. METODYKA PROWADZENIA ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH KREATYWNOŚĆ – 95 godzin + 60 godzin praktyk
Zajęcia zrealizowane w module 3 umożliwią Ci nabycie umiejętności stymulowania twórczej postawy oraz zdolności twórczego myślenia u Twoich uczniów. Zapoznasz się z założeniami psychodydaktyki twórczości, a także poznasz techniki i narzędzia pracy z jednostką i grupą, które możesz wykorzystać zarówno w toku prowadzonych lekcji na różnych przedmiotach szkolnych, jak i w trakcie przygotowywania się do prowadzenia odrębnych zajęć stymulujących twórcze kompetencje. Nabędziesz także umiejętności związane z innowacyjnym organizowaniem procesu edukacyjnego. Moduł zwieńczony zostanie seminarium dyplomowym, służącym przygotowaniu autorskich projektów wspierających twórczy rozwój ucznia. Równolegle z realizacją projektu odbędziesz praktyki w wybranej instytucji edukacyjnej, w której wdrożysz zaprojektowane działania.
Przedmioty realizowane w module 3:
- metodyka rozwijania zdolności twórczych dzieci i młodzieży,
- metodyka: zajęcia warsztatowe, struktura ćwiczenia treningowego,
- indywidualizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem twórczego potencjału dziecka,
- innowacyjne zarządzanie procesem dydaktyczno-wychowawczym,
- psychodydaktyka twórczości,
- seminarium dyplomowe – projekt kreatywny skierowany na ucznia.
Czas trwania
2 semestry