Wybierz miasto:

Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Obecnie większość firm, jak i osób, które pracują na freelance, ma własną stronę internetową. Taka wirtualna wizytówka, to konieczność w przypadku każdej branży. Jednak własnoręczne tworzenie stron www może być wyzwaniem – szczególnie, jeśli nie posiada się żadnych umiejętności ani wiedzy z zakresu web developmentu. Właśnie dlatego powstał zawód projektanta stron internetowych. Jak zostać takim specjalistą? 

Kim jest projektant stron www? 

Webmaster to profesjonalista odpowiedzialny za tworzenie, planowanie, rozwój i utrzymanie stron internetowych oraz aplikacji online. Osoba na tym stanowisku zarządza całościowym procesem od projektu do implementacji i wsparcia technicznego. Projektant stron internetowych rozwiązuje problemy techniczne, odpowiada na pytania i przyjmuje sugestie związane ze stroną. Zajmuje się również marketingiem internetowym i administracją systemu zarządzania treścią.

W przeszłości webmaster często był jedyną osobą odpowiedzialną za projektowanie, kodowanie, grafikę i aktualizacje witryny. Obecnie, z racji rosnących wymagań i specjalizacji w dziedzinie technologii webowych, role te mogą być rozdzielone między różnych specjalistów.

Webmaster może pracować na zlecenie firmy lub indywidualnych klientów, realizując strony internetowe od podstaw zgodnie z ich specyfikacją. Projekty mogą być jednorazowe czy wymagające ciągłego rozwoju i aktualizacji. W realizacji projektów, webmaster musi przestrzegać standardów W3C, co gwarantuje poprawność techniczną i dostępność tworzonych stron. Warto wiedzieć, że każdy dobry specjalista powinien mieć portfolio projektanta stron internetowych, które pokaże jego umiejętności i pozwoli przyszłym klientom zdecydować się na usługi. 

Czym zajmują się projektanci stron internetowych? 

Webmaster, czyli projektant stron internetowych to specjalista zajmujący się tworzeniem front-endu stron internetowych, czyli części widocznej dla użytkowników, dlatego do jego zadań zazwyczaj należą wizualne aspekty tworzenia stron internetowych. Specjalista ten przygotowuje kod HTML, CSS i często JavaScript, który jest interpretowany przez przeglądarki internetowe. Osoba na tym stanowisku wykorzystuje biblioteki programistyczne, które ułatwiają rozwiązywanie typowych problemów w procesie budowy stron, dostarczając gotowe definicje i funkcje.

W pracy webmastera bardzo ważna jest znajomość systemów zarządzania treścią, które umożliwiają efektywne zarządzanie i modyfikowanie treści na stronie – dobrym przykładem będzie tu Wordpress. To właśnie z tego rozwiązania bardzo często korzystają przedsiębiorcy. Webmaster musi także potrafić identyfikować potrzeby klientów i dobierać odpowiednie rozwiązania technologiczne, aby dostosować strony do specyficznych wymagań.

W mniejszych projektach, gdzie webmaster może być jedynym wykonawcą, wymagana jest wszechstronna wiedza, w tym umiejętności związane z bazami danych, zarządzaniem serwerami, bezpieczeństwem online oraz obsługą programów graficznych. Takie kompetencje pozwalają na samodzielne zarządzanie wszystkimi aspektami technicznymi i wizualnymi strony internetowej. Dobry projektant stron internetowych potrafi doradzić z zakresu tworzenia stron internetowych nawet, kiedy pytanie dotyczy, na przykład pozycjonowania. 

Kto może zostać projektantem stron internetowych? 

Osoby aspirujące na stanowisko webmastera powinny wykazywać się zaawansowaną znajomością technologii informatycznych i umiejętnością ich stosowania. Niezbędna jest biegłość w języku angielskim, która umożliwia czytanie i rozumienie dokumentacji technicznych. W tej roli ważna jest także ciągła chęć nauki i aktualizacji wiedzy, ze względu na dynamicznie rozwijającą się branżę IT.

Liczą się również kompetencje miękkie, a szczególnie zdolności komunikacje – projektant stron www musi doskonale zrozumieć swojego klienta, aby dostarczyć produkt dopasowany do jego potrzeb.

Oznacza to, że webmaster musi umieć efektywnie współpracować ze zleceniodawcami, rozumieć ich potrzeby i przekładać je na funkcjonalności strony. Wymagana jest również zdolność do jasnego tłumaczenia klientom zagadnień technicznych oraz proponowania i wdrażania odpowiednich rozwiązań.

Warto wspomnieć o tym, jak ważna jest odporność na stres, wysoka kultura osobista i umiejętność rozwiązywania problemów. Takie umiejętności są niezbędne, aby skutecznie zarządzać projektami i radzić sobie z wyzwaniami w codziennej pracy. Wszystkie te umiejętności pozwalają webmasterowi na efektywne zarządzanie stronami internetowymi i zaspokajanie potrzeb klientów. 

Oczywiście nie można zapomnieć o portfolio projektanta stron www. Bez niego nawet najlepszy specjalista nie będzie umiał dobrze sprzedać swoich produktów. Szczególnie teraz, kiedy liczą się doświadczenia użytkownika, a nie tylko umiejętność projektowania ładnych stron. 

Jak zostać projektantem stron internetowych? 

Aby zostać webmasterem, warto zacząć od samouctwa, szczególnie jeśli celem jest zaprojektowanie prostych stron internetowych. Dla bardziej zaawansowanych aspiracji zaleca się jednak zdobycie specjalistycznego wykształcenia. Świetnym wyborem będą studia na kierunku grafika, na których projektanci stron internetowych uczą się dobierania kolorów, tworzenia współgrających ze sobą projektów i zachowania harmonii w brandingu. 

Kandydaci mogą również zdecydować się na studia informatyczne, ale należy pamiętać, że program obejmuje technologie internetowe, elektroniczne przetwarzanie danych, zastosowania internetu, czy inżynieria oprogramowania internetowego. W przypadku projektantów stron internetowych o wiele lepiej sprawdzą się tematy związane z łączeniem barw, dobieraniem elementów i tworzeniem grafik. 

Zawód projektanta stron internetowych – gdzie można znaleźć pracę? 

Projektant stron internetowych będzie współpracował z przedsiębiorcami, którzy potrzebują nowej strony internetowej. Może on działać na własną rękę jako freelancer lub pracować dla większej marki, która regularnie podsyła klientów. Gdzie dokładnie projektant stron www znajdzie zatrudnienie? 

  • Portale i serwisy internetowe — webmasterzy zarządzają zawartością i funkcjonalnością dużych stron internetowych, jak portale informacyjne czy specjalistyczne serwisy branżowe. W tym przypadku przydadzą się umiejętności techniczne. 

  • Agencje reklamowe — tu zajmują się projektowaniem i zarządzaniem kampaniami online, stronami promocyjnymi oraz interaktywnymi narzędziami reklamowymi.

  • Sklepy internetowe — odpowiadają za utrzymanie, aktualizację oraz optymalizację sklepów online, dzięki czemu rozwija się handel elektroniczny. 

  • Rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne — webmasterzy pracują nad stronami internetowymi tych mediów, zapewniając wsparcie techniczne i rozwijając interaktywne platformy dla audycji i programów.

  • E-czasopisma - Odpowiadają za techniczną stronę wydawnictw cyfrowych, w tym zarządzanie treścią, interaktywność oraz dostępność dla czytelników. Portale tego typu coraz częściej stawiają na multimedia, dlatego szukają projektantów tworzących estetyczne grafiki i animacje. 

Oceń wpis
5
Średnia ocena: 5 (Liczba ocen: 5)

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj