Celem specjalności „Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami pomocy społecznej” jest profesjonalne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej w różnych placówkach o charakterze społecznym i socjalnym.
W toku kształcenia w ramach specjalności student uzyskuje wiedzę w zakresie m. in.: społeczno-kulturowego kontekstu wychowania i pracy opiekuńczej, podstawowych działań z zakresu pomocy społecznej, form i metod pracy potrzebnych do podjęcia działań opiekuńczo-wychowawczych zarówno w pracy z dziećmi, młodzieżą, jak i ludźmi starszymi, Teoretyczne przygotowanie obejmuje również specjalistyczną wiedzę z zakresu kierunków pracy socjalnej i organizacji pomocy społecznej.
Obszar praktycznego przygotowania obejmuje umiejętności w zakresie m. in.: diagnozowania, planowania i realizowania pracy z dzieckiem i jego rodziną, budowania programów terapeutycznych, pomocowych i profilaktycznych służących wsparciu rodziny i przeciwdziałaniu jej dysfunkcyjności, skutkom patologii społecznej czy nieprzystosowaniu społecznemu.
W zakresie kompetencji społecznych specjalność obejmie kształcenie umiejętności interdyscyplinarnych oraz umiejętności rozwiązywania problemów związanych z trudnościami w zakresie funkcjonowania osób wymagających wsparcia.
Przygotowanie teoretyczno-praktyczne wzmocnione jest praktykami realizowanymi na każdym roku studiów w placówkach obejmujących pracę opiekuńczo-wychowawczą, socjalną i społeczną.
Absolwent specjalności zostaje przygotowany do pracy w:
- domach i ośrodkach pomocy społecznej,
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- domach dziecka,
- pogotowiu opiekuńczym,
- świetlicach środowiskowych,
- ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- hospicjach,
- fundacjach i stowarzyszeniach działające na rzecz pomocy potrzebującym,
- schroniskach, domach opieki i hostelach.