Wybierz miasto:

Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Malarstwo pozytywizmu, odrzucając idealizację i skupiając się na najdokładniejszym odzwierciedleniu rzeczywistości, nie tylko zrewolucjonizowało spojrzenie na sztukę XIX wieku, ale i wyznaczyło kierunek dla przyszłych pokoleń artystów, którzy przyjmując zasady realizmu, starali się uchwycić surową prawdę o człowieku oraz jego świecie. Swoisty realizm tamtej epoki, balansujący pomiędzy naturalizmem równie silnie zakorzenionym w estetyce francuskiej a polską potrzebą ukazywania życia ojczystego, nie stronił od tematów trudnych – od nędzy proletariackiej po przeraźliwie smutny wycinek rzeczywistości, w którym malarstwo historyczne splatało się z codziennością zwykłych ludzi.

Do góry

Pozytywizm – malarstwo i jego główne cechy charakterystyczne

Odciskając swoje piętno na całej epoce, pozytywizm malarstwo uczynił zwierciadłem rzeczywistości, odsuwając na bok romantyczne ideały i kierował się ku najdokładniejszemu odzwierciedleniu rzeczywistości. Jego swoisty realizm podkreślał zarówno codzienność, jak i monumentalne wydarzenia historyczne, ukazując świat w sposób nadzwyczaj obiektywny, bez iluzji oraz zbędnych upiększeń. Odrzucając emocjonalną egzaltację, a przyjmując zasady realizmu, twórcy tej epoki szukali prawdy w trudnych warunkach egzystencji, w losach zwykłych ludzi, w zjawiskach powszednich, które dotąd nie stanowiły tematu godnego płótna.

Do najważniejszych cech charakterystycznych malarstwa pozytywistycznego zaliczamy:

  • dążenie do maksymalnej wierności rzeczywistości – artyści starali się jak najdokładniej oddać realia epoki, unikając idealizacji i subiektywnego stylizowania obrazu,

  • malarstwo historyczne – choć odchodziło od romantycznej podniosłości, nadal przedstawiało sceny historyczne, jednak z większym naciskiem na autentyzm oraz efekt realnej prawdy,

  • naturalizm równie silnie obecny w sztuce – dzieła charakteryzowały się: surowością, odrzuceniem dodatkowych upiększeń oraz szczegółową obserwacją natury i ludzi,

  • portretowanie codziennego życia – malarstwo zwróciło się ku zwykłym ludziom, ukazując ich zwykłe ludzkie czynności wykonywane w pracy, w domach czy na ulicach miast,

  • przedstawienie problemów społecznych – artyści ukazywali nędzę proletariacką, ciężką pracę robotników oraz trudne warunki egzystencji,

  • realistyczna kolorystyka i światło – odwołując się do rzeczywistości, twórcy unikali romantycznych barwnych kontrastów, stosując stonowaną paletę, naturalne barwy soczystych krajobrazów oraz subtelne światłocienie,

  • swoisty realizm odznacza malarstwo tej epoki – na płótnach pojawiała się zwyczajność życia, srebrzyste szarościami, melancholia i surowa autentyczność,

  • tematyka dzieł zmieniła swoją optykę – większy nacisk kładziono na człowieka w jego naturalnym środowisku, ukazując smutny wycinek rzeczywistości bez idealizacji.

Odchodząc od patosu i wielkich narracji, malarstwo pozytywizmu otworzyło nową perspektywę w sztuce – obiektywność stała się najwyższą wartością, a obraz nie miał już oszałamiać i wzruszać, lecz przede wszystkim mówić prawdę. To dzięki temu podejściu epoka ta nie zginęła w mrokach historii, a jej wpływy, widoczne w malarstwie XX i XXI wieku, nadal inspirują, a nade wszystko zmuszają do refleksji nad tym, co codzienne, a zarazem tak ulotne.

Do góry

Jakie rodzaje malarstwa dominowały w pozytywizmie?

Pozytywizm to epoka, w której malarstwo przeszło radykalną metamorfozę, stając się zwierciadłem życia codziennego, historycznych dramatów oraz skrupulatnej analizy rzeczywistości. Dążenie do najdokładniejszego odzwierciedlenia rzeczywistości oraz uwzględnienie pełnego temperamentu malarstwa doprowadziło do wykształcenia się nurtów, które miały w sobie zarówno wyjątkową rodzajową szlachetność, jak i nadzwyczaj obiektywny sposób widzenia świata. Czy sztuka powinna ukazywać tylko piękno, czy może wręcz przeciwnie – pokazywać trudne warunki egzystencji i przeraźliwie smutny wycinek rzeczywistości, w którym naturalizm równie silnie przenika się z realizmem? Odpowiedź na to pytanie odnajdziemy w trzech głównych nurtach malarstwa tego okresu: historycznym, akademickim oraz realistycznym.

Malarstwo historyczne

Malarstwo historyczne w epoce pozytywizmu odgrywało rolę nośnika pamięci zbiorowej, ukazując sceny ważne dla historii narodu oraz podkreślając bohaterstwo i etos rycerski. W Polsce sztandarowymi przedstawicielami tego nurtu byli Jan Matejko oraz Artur Grottger, których dzieła dążyły do wzniosłości, a także monumentalizmu. W obrazach Matejki, takich jak „Zawieszenie dzwonu Zygmunta”, odnaleźć można dążenie artystów do ukazania nie tylko samych wydarzeń, ale również skomplikowanych losów jednostek oraz narodowej symboliki. Malarstwo historyczne często stanowiło alegorię historii Polski, a jego swoisty realizm odznaczał się skrupulatną dbałością o szczegóły, co spełniało warunek naturalizmu. Choć tematyka dzieł zmieniła się względem wcześniejszych epok, wciąż dominowały sceny historyczne oraz przedstawienia władców i bohaterów narodowych, co było wyrazem dążenia do należytego zadośćuczynienia historii ojczystej.

Malarstwo akademickie

Malarstwo akademickie, przyjmując zasady realizmu, dążyło do klasycznej estetyki, gdzie harmonia, precyzyjna kompozycja i doskonałość formy odgrywały prymarną rolę. Inspiracją dla artystów były mitologia grecka oraz idealizowane sceny z życia codziennego, w których tłumiono treści emocjonalne na rzecz doskonałości wizualnej. Ten nurt czerpał z teorii naturalizmu, ale jednocześnie sprawdzała się w nim idea ukazywania świata nie takiego, jakim jest, lecz jakim być powinien – pięknego, harmonijnego, ostatecznie doskonałego. W epoce pozytywizmu akademizm wciąż zachowywał swoje wpływy, chociaż stopniowo ustępował miejsca malarstwu bardziej oddanemu efektowi realnej prawdy.

Malarstwo realistyczne

Malarstwo realistyczne w pozytywizmie stanowiło wyraz głębokiego dążenia do ukazania codzienności bez dodatkowych upiększeń. Artysta umie dostrzec zwykłe ludzkie czynności wykonywane przez mieszkańców zapadłej prowincji, oddając trudne warunki egzystencji i realia nędzy proletariackiej. W przeciwieństwie do akademizmu, które skupiało się na pięknie oraz idealizacji, realizm prezentował smutny wycinek rzeczywistości, pokazując losy: robotników, chłopów, ubogich mieszkańców miast, kobiety zbierające plony czy mieszkańców żydowskiej Warszawy. W dziełach takich artystów, jak Gustave Courbet czy Józef Chełmoński obserwacji natury oddaje się szczególne znaczenie, a pamięć wzrokowa malarzy pozwala na ukazanie każdej rysy na twarzach bohaterów, każdej fałdy ubrań, każdego detalu pejzażu. To sztuka, która wskutek swej surowości zauważa natężenie uczucia, ale zarazem cyzelowanie obrazu pozwala na perfekcyjne opracowanie płótna i uchwycenie tego, co w danej chwili rzeczywiste.

Realizm, akademizm, jak również malarstwo historyczne w epoce pozytywizmu nie były jedynie równoległymi nurtami, lecz stanowiły filary sztuki, które literatura odcisnęły swe piętno. Każdy z tych kierunków wpisywał się w poszukiwanie prawdy – czy to poprzez przedstawienie dziejów, uchwycenie ludzkiego losu, czy też ukazanie świata takim, jakim był. Generalnie rzecz biorąc, stała za tym idea sztuki, która równocześnie pasjonowała i uczyła, ukazywała, ale i interpretowała, dając kolejnym pokoleniom artystów inspirację do dalszego eksplorowania rzeczywistości.

Do góry

Jakie prądy literackie przyczyniły się do ukształtowania pełnego temperamentu malarstwa?

W świecie sztuki XIX wieku malarstwo pozytywistyczne stało się nie tylko estetycznym manifestem epoki, ale także świadectwem burzliwych przemian społecznych i filozoficznych. Wzajemna relacja literatury i sztuki sprawiła, że niektóre prądy literackie miały nieodzowny wpływ na kształtowanie pełnego temperamentu malarstwa, dążącego do najdokładniejszego odzwierciedlenia rzeczywistości, a także oddania atmosfery codzienności bez dodatkowych upiększeń. Czy realizm i naturalizm stanowiły jedynie chłodne studium rzeczywistości, czy może miały w sobie coś więcej – pewną wyjątkową rodzajową szlachetność, która do dziś inspiruje artystów?

Jakie prądy literackie miały wpływ na malarstwo pozytywizmu?

  • naturalizm – kierunek literacki, który, podobnie jak w malarstwie, koncentrował się na brutalnym, nieupiększonym przedstawieniu rzeczywistości. Opierał się na skrupulatnej obserwacji natury, ukazując życie w jego najdrobniejszych, często surowych szczegółach. Celem naturalizmu było nie tylko oddanie wyglądu świata, ale także jego mechanizmów i praw, podkreślając wpływ środowiska na jednostkę. Jego swoisty realizm odznaczał się także dążeniem artystów do analizy ludzkich zachowań w kontekście nauk przyrodniczych, co znalazło odzwierciedlenie w malarstwie Gustave’a Courbeta i polskich twórców naturalizmu.

  • realizm – nurt literacki wyrastający z tradycji mimesis, który dążył do przedstawienia świata w sposób zgodny z zasadami prawdopodobieństwa. Przedstawiał rzeczy i bohaterów typowych dla epoki, niejednokrotnie ukazując trudne warunki egzystencji, nędzę proletariackiej Warszawy czy sceny historyczne pozbawione mitologizacji. Realiści w literaturze, podobnie jak malarze, unikali nadmiernych emocji, tłumiąc treści emocjonalnych na rzecz analizy społeczeństwa i jego mechanizmów. Obserwacja natury, skrupulatnego obserwatora oraz oddanie codziennych ludzkich czynności stały się głównym celem zarówno w literaturze, jak i malarstwie.

  • impresjonizm literacki – choć sam impresjonizm jako kierunek malarski narodził się w opozycji do realistycznej dokładności, to w literaturze miał nieco inne oblicze. Skupiał się na uchwyceniu ulotnych wrażeń, zjawisk powszednich oraz natężeniu uczucia. Przenikał do malarstwa w postaci śmiałych, pełnych światła kompozycji, w których artyści, jak Aleksander Gierymski, starali się uchwycić nie tylko przedmiot, lecz także jego atmosferę. Pozytywizm malarstwo ukształtował więc na dwóch biegunach – skrupulatnego realizmu oraz ulotnych impresji.

Przenikanie się tych nurtów literackich i malarskich stworzyło sztukę, która w epoce pozytywizmu pełniła funkcję nie tylko estetyczną, ale także dokumentalną. Wpływy impresjonizmu, teoria naturalizmu sprawdzająca granice prawdy i fikcji, a także swoisty realizm malarzy historycznych sprawiły, że sztuka tego okresu nie była jedynie rejestrem rzeczywistości – stała się narzędziem jej analizy oraz interpretacji. Widzimy zatem, jak literatura i malarstwo wzajemnie się inspirowały, nadając sztuce XIX wieku jej niezaprzeczalną głębię.

Do góry

W jaki sposób pozytywizm dążył do jak najdokładniejszego odzwierciedlenia rzeczywistości?

Pozytywizm, niczym skrupulatny kronikarz epoki, dążył do jak najdokładniejszego odzwierciedlenia rzeczywistości, odrzucając iluzję i patos na rzecz surowej prawdy. Artyści, zamiast ukrywać trudne warunki egzystencji, rozświetlali je reflektorem obiektywizmu, wydobywając każdą zmarszczkę na twarzy chłopa, każdą smugę brudu na bruku zatłoczonych ulic Warszawy, któremu należało się wreszcie należytego zadośćuczynienia. W jego dziełach odnajdujemy zwykłe sceny codziennego życia – kobiety zbierające plony, robotników mozolnie pochylonych nad swoją pracą, mieszkańców zapadłej prowincji, których los malowano bez dodatkowych upiększeń. Wskutek czego zauważa się, że w epoce tej narodził się swoisty realizm, inspirowany zarówno teorią naturalizmu, jak i wpływami impresjonizmu. Gustave Courbet i Jan Matejko, każdy na swój sposób, oddawali hołd prawdzie – jeden szorstką fakturą, drugi monumentalnym ujęciem, w którym każda postać miała znaczenie, jak w „Pogrzebie mieszczanina” czy „Babim lecie”. Ich sztuka, gnana pragnieniem autentyczności, wkrótce przechyliła się ku nowoczesności, a problem światła i jego roli w budowaniu nastroju stał się kwestią prymarną, nad którą artyści pochylali się przez ciąg następnych trzydziestu lat.

Do góry

Dzieła Jana Matejki jako wierne przykłady malarstwa historycznego

Dzieła Jana Matejki są niczym malarskie kroniki, w których każdy pociągnięty pędzlem szczegół zdaje się odzwierciedlać ducha minionych epok. To nie tylko malowany obraz, to wizualna rekonstrukcja historii, której monumentalność i dbałość o detale zdumiewają nawet najbardziej wymagającego krytyka. W jego dziełach, takich jak „Zawieszenie dzwonu Zygmunta”, nie chodzi jedynie o przedstawienie sceny – to studium napięcia, emocji i symboliki. Artysta gnany potrzebą oddania całości dzieła, wkrótce przechylił się ku monumentalnemu realizmowi, łącząc go z dramaturgią oraz pełnego temperamentu malarstwa. Nie umyka mu nic – od wyrazu twarzy postaci po fakturę tkanin, od gry światła po ukryte znaczenia detali, które wskutek czego zauważa wprawny obserwator. W swoich kompozycjach, takich jak „Bitwa pod Grunwaldem”, tworzy tłumne, dynamiczne sceny, które pulsują energią, przywołując ducha walki i narodowego uniesienia. To sztuka, która nie tylko ilustruje przeszłość, ale czyni ją niemal namacalną, zmuszając do konfrontacji z historią nie jako suchym faktem, lecz żywą, przejmującą opowieścią.

Do góry

Dzieło „Kamieniarze” Gustave'a Coubeta i jego swoisty realizm

Dzieło „Kamieniarze” Gustave’a Courbeta to nie tylko manifest realizmu, ale i brutalnie szczere ukazanie codziennego trudu ludzi skazanych na życie pełne fizycznego wysiłku. Czy można było namalować codzienność w sposób bardziej dosadny? Courbet, artysta gnany potrzebą ukazania świata bez zbędnych upiększeń, rezygnuje z akademickiej estetyki i monumentalnych narracji na rzecz surowej prawdy. Malowany obraz dwóch robotników, z których jeden jest u kresu swoich sił, a drugi dopiero wkracza w świat niewdzięcznej pracy, budzi w widzu poczucie ciężaru egzystencji. Wskutek czego zauważa on coś, co do tej pory mogło pozostawać niewidoczne – życie nie jest sceną teatralną, a historia ludzka nie zawsze jest spektaklem pełnym bohaterstwa. Jego swoisty realizm nie idealizuje postaci, nie szuka w nich dramatyzmu czy romantycznej patetyczności – liczy się jedynie chłodne odzwierciedlenie rzeczywistości. Wpływy impresjonizmu jeszcze się w tej sztuce nie zaznaczają – wszystko jest ostre, konkretne, niemal dotykalne, a światło nie igra na fakturze, lecz podkreśla szorstkość przedstawionego świata. W latach studiów grawitował w stronę prostoty, odrzucając zbędne detale, choć paradoksalnie to właśnie one pozwoliły mu oddać esencję monotonii pracy. „Kamieniarze” to dzieło, które wyprzedziło swoją epokę – choć powstało w XIX wieku, jego wydźwięk jest ponadczasowy.

Do góry

Aleksander Gierymski jako reprezentant realizmu, względnie naturalizmu polskiego

Aleksander Gierymski, choć często wymykający się prostym definicjom, bez wątpienia pozostaje jednym z najwybitniejszych reprezentantów realizmu, względnie naturalizmu polskiego. W jego dziełach rzeczywistość nie jest li tylko odwzorowaniem – to pulsujący życiem świat, w którym każdy detal, każdy cień i każde światło padające na postaci mają swoje znaczenie. Czy można mówić o pełnym temperamentu malarstwie, nie wspominając o artyście, który z niezwykłą skrupulatnością dokumentował codzienne życie mieszkańców Warszawy? Jego „Żydówka z pomarańczami” czy „Piaskarze” nie są jedynie statycznymi scenami – to studia ludzi, ich nędzy, pracy, wykluczenia, ale i godności. Gierymski, gnany potrzebą eksploracji światła, wkrótce przechylił się w stronę impresjonizmu, jednak zawsze pozostał wierny idei oddania prawdy – bez idealizacji, bez upiększeń, bez konwencjonalnej patyny akademizmu. W jego dziełach widać wpływy impresjonizmu, subtelne gry kolorów i światła, ale i coś więcej – spojrzenie skrupulatnego obserwatora, który zauważa w ludziach oraz otoczeniu to, co inni przeoczają. Można go zatem postrzegać jako malarza tworzącego pomiędzy epokami, artystę grawitującego między surowym realizmem a wrażliwością impresjonistów, którego kunszt doceniamy dzisiaj równie mocno, jak niegdyś niejednego krytyka zdumiewała jego dbałość o detale i umiejętność wydobycia prawdy z pozornie zwykłych scen.

Do góry

Wierne odzwierciedlenie rzeczywistości w malarstwie pozytywizmu. Podsumowanie

Malarstwo pozytywizmu, którego realizm zdumiewał precyzją i skrupulatnością detalu, nie było jedynie chłodnym odwzorowaniem świata – było pulsującą tkanką rzeczywistości, w której każdy cień, każda rysa na twarzy portretowanego człowieka opowiadała własną historię. W epoce, gdy w pozostałych dziedzinach sztuki wciąż pobrzmiewały echa romantycznej idealizacji, malarze pozytywizmu dokonywali czegoś, co mogło się wydawać niemal bezczelne – pokazywali prawdę bez filtra, bez upiększeń, często w jej najbardziej surowej formie. Warunek naturalizmu spełniał wówczas każdy obraz, który odsłaniał codzienność w jej najdrobniejszych szczegółach, każdą zmarszczkę trudu, każdy cień zmęczenia. Warszawie należytego zadośćuczynienia w tej epoce dokonał choćby Gierymski, który w „Babim lecie” uchwycił nie tylko grę światła, ale i melancholię przemijania. Jan Matejko, choć grawitował ku historycznym scenom, rozumiał, że pobyt na tym świecie nie kończy się na królewskich dworach – dlatego w jego twórczości nie brakuje detali mówiących o: ludzkiej kondycji, codziennych dramatach i skomplikowanej sytuacji życiowo-obyczajowej epoki. I choć dwudziestym drugim wiekiem będą rządzić inne estetyki, inne poszukiwania, to właśnie te malowane bez kompromisów dzieła wciąż pozostają najwyższe wzniesienie tego, co sztuka potrafi – mówić prawdę, nawet gdy nie jest ona wygodna.

Do góry
Oceń wpis
0
Brak ocen.

Informacje zawarte na stronie internetowej Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi mają charakter ogólny i edukacyjny. Nie stanowią one specjalistycznej porady w zakresie prawnym, zawodowym czy edukacyjnym.
Zawartość strony nie powinna być podstawą do podejmowania decyzji zawodowych, edukacyjnych lub prawnych bez wcześniejszej konsultacji z wykwalifikowanymi doradcami lub ekspertami w odpowiednich dziedzinach.
Akademia nie ponosi odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji zawartych na stronie bez uprzedniej konsultacji z odpowiednimi specjalistami.

AHE - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj